tisdag 18 september 2012

Langos

Ni var några som efterfrågade receptet på Langos! Langos har varit en favorit i många många år för mig. Och det är faktiskt en sådan rätt som blir precis lika god när man gör den hemma som när man köper den ute. Brödet friteras i olja (jag använder rapsolja), som alltid med olja ska kan man vara försiktig. Ingen fläkt på och alltid ett lock till hands. Jag brukar lägga ner en klick deg för att se om oljan är färdig att använda. Bröden ska bli gyllenbruna och lite frasiga.


Langos, denna gång gjorde vi ganska små för barnens skull. 
Porslin från Mikaela Willers.

Jag äter helst min Langos med cremefraiche, svart eller röd rom och rödlök. Man kan även ha räkor men jag gillar den bättre utan! Supersmask!

Langos

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt potatis
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl special
mjöl till utbakning
olja till fritering

Rör ut jästen med ljummet vatten. Blanda riven potatis, salt och mjöl till en slät lös deg. Låt jäsa ca 40 minuter. Dela degen i valfritt stora bitar som plattas till, låt jäsa 10 minuter och fritera dem en åt gången tills de är gyllenbruna.

Kram M

6 kommentarer:

  1. Oj på hur många festivaler har man inte överlevt på langos :) Det är ju helt fantastiskt gott också!
    Så nu när jag har ett recept måste jag absolut passa på och testa att laga det här hemma.
    Tusen tack!

    SvaraRadera
  2. Men du så gott!! Marknadsmys tänker jag!! Kram!

    SvaraRadera
  3. Men åh så gott, oj vad sugen jag blev på det!

    Det är härligt att komma in till dig titt som tätt och njuta av ditt fina hem och dina ideér!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mumselimums så gott det är!!! Måste snart göra det känner jag nu;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Nu fick jag riktiga barndomsminnen! Fick detta hos en kompis när jag va liten och kommer ihåg hur mkt jag gillade de. Detta måste jag ju verkligen göra nu när jag fick recept och allt. Tack för receptet!
    kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Åh va glad jag blev ,nu ska här göras langos,tack för receptet, och tack för en härlig blogg.
    Lisa

    SvaraRadera